VILLKOR
Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor gäller mellan Preppbox (Katastrofen AB, org.nr 559320-7078 och dig som kund. Genom att registrera dig på vår hemsida och/eller genomföra köp hos Preppbox/Katastrofen AB accepterar du vid var tid den gällande version av våra köpvillkor.
Våra villkor i detalj
1. Om Preppbox/Katastrofen AB
- Företaget har sitt säte i Sorunda. Företagets postadress är Kärret 21.
- Preppbox/Katastrofen AB säljer och levererar katastroflådor med mat och snacks direkt hem till dig som privatkund i Sverige via vår webbplats preppbox.se.
- Maten och snacksen är utvecklade och/eller utvalda av vår samarbetspartner Outmeals. Outmeals hanterar också all logistik och lagerföring av produkterna.
- Har du frågor om din order, kontakta oss på order@preppbox.se
- Önskar du att komma i kontakt med oss om andra ärenden, skicka ett mail till hej@preppbox.se
2. Beställning
- Köp är bindande när din beställning har bekräftats i varukorgen.
- När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till order@preppbox.se.
3. Leverans
- Våra normala leveranstider är 5-7 dagar.
- Den valda leveransadressen ska vara en privat postadress i Sverige.
- Om leveransen misslyckas, och detta inte beror på Preppbox/Katastrofen AB eller logistikpartneren, så kommer logistikpartneren att kontakta dig för att komma överens om en ny tid för leverans. Du som kund ska själv stå för de kostnader som uppstår i samband med ytterligare ett leveransförsök.
- Vi arbetar med DHL som fraktleverantör, de levererar till hela Sverige via ombud.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: order@preppbox.se.
4. Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 12% moms, eller 25% moms där det är korrekt.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, ändring i punktskatter, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
5. Ångerrätt
- Du har rätt att inom 14 dagar efter mottagen leverans ångra ditt köp.
- 5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
- Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss order@preppbox.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Om du ångrar ditt köp och returnerar varorna betalar vi tillbaka det varubelopp du betalat, högst 30 dagar efter att vi fått varorna i retur. Fraktkostnaden återbetalas inte.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Produkterna i lådan skall vara oöppnade och i gott skick.
- När du returnerar varorna till oss står du för returfrakten samt ansvarar för att varorna inte skadas under transporten. Returnerade varor som blivit skadade under returtransporten återbetalas inte.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av fraktkostnaden.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid: - Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
6. Reklamation och klagomål
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
- 6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till order@preppbox.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
7. Ej uthämtade paket
Om vi får tillbaka paket som inte hämtats ut av dig förbehåller vi oss rätten att debitera dig 400 kr för att täcka alla våra frakt- och hanteringskostnader som uppstår i samband med en sådan retur.
8. Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
9. Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter.
10. Information om cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
11. Personuppgifter
- Genom att handla hos Preppbox/Katastrofen AB eller registrera dig för våra utskick accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- Preppbox/Katastrofen AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
- Nedanstående information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
- 10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. - 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. - Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
- 10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig. - 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör - Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är Shopify och Klarna. - 10.4.2 Fraktbolag och lager
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med vårt lager och våra fraktbolag. Det som delas med lager och fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. Lagret får dessutom information om det aktuella köpet för att kunna packa din order. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL.
Vår lagerpartner är: OutMeals. - 10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder Active Campaign som kunddatabas och för utskick av nyhetsbrev. - 10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. - 10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. - 10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). - 10.8 Ansvarig för dataskydd
Preppbox/Katastrofen AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. - 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Ändringar av villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.